על רכישת נכס – האם תמיד נכון לרכוש דירה?

החשש מתוך האטה במשק מוצג בדוח שפרסם בנק ישראל

במקרה של מיתון כלכלי, כ- 30% מלווי המשכנתאות, לא יוכלו להחזיר את הלוואותיהם. זאת ועוד, המחקר הציג כי בשנים האחרונות המשכורות שלנו עלו בכ- 20% ומחירי הדירות בכ- 55%. היקפי המשכנתאות עלו בהיקף העלול להוות סכנה לבנקים- משכנתא ממוצעת למשק בית עומדת על כ- 600 אלפש"ח, וההחזר הממוצע הוא כ- 30% מההכנסה המשפחתית, כלומר, יש משפחות עם החזרים גבוהים יותר.


בכל שינוי במשק, לדוגמה, במידה וריבית הפריים תעלה (כיום היא נמוכה במיוחד), ההחזר החודשי עלול לקפוץ בכ-

בכל שינוי במשק, לדוגמה, במידה וריבית הפריים תעלה (כיום היא נמוכה במיוחד), ההחזר החודשי עלול קפוץ בכ- 1,000-2,000 ₪ למשפחה. נתון זה סביר הואיל ולפני 10 שנים בדיוק, ריבית הפריים היה גבוה ב-10%, התשלום בגין חלק זה במשכנתא, עמד על פי 2. אנו מניחים שהפריים לא צפוי לעלות מחר בבוקר, אך עלינו להיערך גם לתרחיש שריבית הפריים תעלה עוד בעשור הנוכחי. מומלץ לא לרכוש דירה שהעלות החודשית של המשכנתא וההלוואות הוא מעל 25% מההכנסה המשפחתית, במידה וההחזר החודשי למשכנתא עולה על 30% מההכנסות, אנחנו בסכנה כלכלית, כלומר, ניאלץ לצמצם את רמת החיים ולוותר על הוצאות חיוניות. –

אז מה נעשה ? לא נגיע לדירה ? ההחלטה לגור בדירה שבבעלותנו, אינה תמיד מותאמת ונכונה כלכלית, משפחות ללא הון עצמי מספק, עדיף לרכוש דירה קטנה להשקעה, ולשכור דירה. ולמה זה עדיף ? ראשית תשלום שכ"ד הוא גמיש יותר, ואם אחד מבני הזוג, חלילה יתמודד עם הכנסה נמוכה יותר, ניתן יהיה לעבור לדירה התואמת יותר את ההכנסות.

אם וכאשר יהיה משבר במשק, לא תמיד יש לנו את היכולת למכור בעלות הריאלית, ובהתאם להכנסותינו, מרחב הנשימה הכלכלית יצטמצם.

לעומת זאת, זוגות שאינם מתכננים הרחבת המשפחה בשנים הקרובות, יכולים לקחת משכנתא ולתכנן תשלום הריבית בשנים הראשונות, ותשלומים מופחתים בהמשך, ובלבד שיש להם תחנת יציאה בעוד 4 שנים.

בסצנה הנוכחית תכננו משכנתא "חכמה" שילבנו קרן השתלמות, והון עצמי, ובחרנו בחלופה של רכישת דירה. כרגע הריביות מאוד נמוכות וזה גם הזדמנות: כל מי שיש לו כרגע משכנתא, למעשה מרוויח כסף עד שהריבית תעלה. חשוב לזכור שכל משפחה חייבת לחסוך כשיש לה משכנתא, הסיבה היא פשוטה: ב- 30 השנים הקרובות, יהיו משברים, אבטלה, הרחבת משפחה (ילדים זה שמחה, לא משבר, אך בהחלט הוצאה כלכלית משמעותית). ומעל גיל 45 תוחלת העבודה קטנה, ולכן חשוב לבדוק כדאיות מיחזור המשכנתא מידי 3 שנים, צעד זה מאפשר חיסכון של עשרות אלפי שקלים. ולצד ההזדמנות, מחירי הדיור הולכים ועולים ולכן מדובר בסכנה לכל משק בית, ואין לנו ברירה אלא לוודא שאנו יכולים לחסוך, לצמצם את ההחזר החודשי בעזרת בדיקת מיחזור משכנתא ויצירת משכנתא מותאמת וחכמה וכל זאת ע"מ שנוודא שרמת החיים שלנו תגדל.


Call Now Button דילוג לתוכן