חמשת הכללים לחינוך פיננסי איכותי שאתם רוצים עבור ילדיכם

בשבוע שעבר הגיעו אליי ענת וגיא זוג בגילאי הארבעים.

גיא מנהל בחברה קימעונאית , ענת מעצבת פנים. מיד כשהתיישבו ושאלתי מה עניינים?

גיא אמר לי "בואי נעשה ניסוי בלייב ותראי מה עניינים. " הוא חייג לנייד של נעה ביתו הבכורה בת ה 14 ושם אותה על דיבורית.
"נעל'ה מה עניינים מתוקה? התגעגעתי.."
"כן כן אבא תגיד אני רוצה נעלי אדידס כמו של יעל. הם מאממות.. ואם אתה מביא לי את זה עם השרשרת והעגילים של קלואי מהקרדשיאנס שאני רוצה אתה מלך ממש….

מה איתי, מה… ?

איזה נודניק הקטן הזה אוףףףף טוב נו אומרת להם איתי רוצה שתביאו לו חולצת מסי, בעצם עם מכנסיים,  ומחר יש את היומולדת של תמיר, חבר שלו, תחזרו הביתה עם מתנה."

 
טוב חמודה אני רק התקשרתי להגיד לך שאני אוהב אותך ילדה"
כן אבא גמני אבל אל תשכח את האדידס שאני רוצה זה ממש חשוב,. "


הוא סיים את השיחה ואני חייכתי לקחתי אויר להתחיל ולנאום על החשיבות של חינוך פיננסי לנוער ועל כמה חשוב לרווחה הכלכלית של המשפחה ניהול כלכלת המשפחה, ניהול הוצאות בכרטיס אשראי ולהתחיל להשתמש במילים של יועצים. אז בדיוק אמרה לי ענת:  "הנה בלייב כשגיא דיבר עם נעה ואיתי, קיבלתי וואטס אפ מעומר האמצעי בן ה 12:"אל תשכחי שהולכים בערב לקנות לי סקטבורג קארבר, לכולם בכיתה יש! ואני יכול פיפ"א במחשב?  "  

"את מבינה שאם אנחנו צריכים לעמוד בקצב הזה גיא צריך להיות ביל גייטס ואני מנכ"לית גוגל.. ואנחנו לא. החלטנו לפני שאנחנו מגיעים ליועצת לענייני נישואין נתחיל ביועצת לכלכלת המשפחה.
הצילו שרית מה עושים"??

את הדברים שאמרתי לענת וגיא אני מעלה כאן בקליפת אגוז. אלו הן כותרות ועל מנת ליצוק לתוכן תוכן מעשי דרושה פגישה, ובכל זאת הן מעניקות מספר מושגי יסוד בכלכלת המשפחה והדרכים להגיע לרווחה כלכלית דרך שימוש נכון בחסכונות בניהול הוצאות בכרטיסי אשראי, ובהורות כמו בהורות הכל מתחיל בחינוך במקרה שלנו חינוך פיננסי.

 

 

חינוך פיננסי לילדים ונוער אינו מוענק לילדים בבית הספר, אך ישפיע רבות על האישיות הכלכלית שיהיו בבגרותם.

החינוך הפיננסי הטוב לא נמצא בהרצאות, מצגות או שיעורים – אלא בשיחות יומיומיות פשוטות, בדוגמה אישית ובהתנהלות שוטפת. תרומתו לניהול כלכלת המשפחה ומשם לרווחה כלכלית לא תסולא בפז. מושגים דוגמת חסכונות ניהול הוצאות בכרטיסי אשראי שהם שומעים רק בחדשות יהפכו לבעלי משמעות מובנים ומכאן לישימים על ידם ממקום של הבנה ולא של ציות, ממקום של אמא אפשר? לא אמא אני רוצה!

הילדים שלנו עוסקים לא מעט בכסף, ניזונים מ’חלקי אמיתות’, מתמודדים עם מיתוסים, וצמאים ליידע, לגבולות, אשר נכונים ומדויקים עבורם. יש להם כל כך הרבה שאלות/התלבטויות/תהיות.

ככל שנקדים להקנות לילדינו הבנת העולם הכלכלי שאנחנו חיים בו היום, נדע להתנהל בו נכון ולהגיע למקסימום שאפשר מבחינה כלכלית.
חמישה צעדים שיעזרו לכם לתכנן ולבצע חינוך פיננסי מיטבי:

דמי כיס

מומלץ להתחיל לתת דמי כיס כבר בבית ספר יסודי, ע"מ שיתחילו את צעדיהם הראשוניים בהתמודדות עם תקציב וישפרו את ההתנהלות הכלכלית בהמשך. אנחנו כהורים נלמד איך להנחות אותם איפה הדגשים וממה להזהר.

חשוב מאד, לנהל עם הילדים/הנוער שלנו, שיחת תיאום ציפיות שתכלול אילו הוצאות הם יכסו: בילויים, ביגוד, מתנות ואילו סעיפים במימון ההורים, אפשרו להם להתנהל לבד עם דמי הכיס ולקבוע בעצמם את סדר העדיפויות – אבל בקשו מהם לנהל מעקב מתמיד על מצבם. כמה מומלץ לחסוך בחודש לרכישה עתידית, ומה לעשות / כיצד לקבל החלטה כשדמי הכיס לא מספיקים.

כבר בגיל התיכון ילדים צריכים לפתח מיומנויות בניהול תקציב, בתיעדוף ההוצאות שלהם, ולהבין את ההבדל בין רוצה לבין צריך. ההכנסות העיקריות שלהם בשלב זה הם דמי הכיס.

תנו להם דמי כיס פעם בחודש – אל תכסו להם הוצאות שחרגו ממסגרת דמי הכיס – כל הוצאה חורגת עליהם לממן מעבודה או מיזמות.

המלצה שלי- לא לגרוע להם דמי כיס על מטלות שלא בוצעו, ולא פחות חשוב, לא לתגמל אותם, בסכומים נוספים, על מטלות הבית שבוצעו.

קניות עם ילדים

שילוב ילדינו קניות, עשויה להוות חוויה משותפת, מרעננת ומקדמת. דרכה ניתן ללמוד גבולות מותר ואסור, מדוע מוצר אחד יקר ומקבילו זול יותר' עשו איתם הסכם: מה מותר, מהם הגבולות, ובמידה ויש סכום שיוחלט שיעמוד לרשותם, למדו אותם מהם מותגים, ומדוע הם יקרים יותר, למדו את הילדים לערוך השוואות מחירים – במזון, בבגדים. למדו אותם לחפש את הקנייה המשתלמת ביותר, להמתין למבצעים משתלמים. למדו אותם שלא כל מבצע הוא אטרקטיבי, ואם העלו את מחירו של מוצר לפני שנתנו עליו הנחה – כדאי לחפש לו אלטרנטיבה זולה יותר, גם אם הוא "במבצע".

כיצד לבדוק כמות ביחס לעלות, מהם התחליפים, אפילו מה מיקום צרכי המזון השונים ברשתות המזון, ומדוע המצרכים הקיימים בגובה העיניים יקרים יותר משמעותית מהמצרכים שצריך להתכופף או לעמוד על קצות האצבעות כדי להגיע.

כיצד בודקים במהירות בקופה את המבצעים והסכום לשלם, מדוע לא נכון לפרוס את עלות סל הקניות, לימוד פיננסי זה, אינו מוענק בבית הספר, אך ישפיע רבות על צרכנים נבונים נוספים.

שיתוף

שתפו את הילדים בניהול התקציב המשפחתי, כמובן, בהתאם לגילם ולהסכמתכם לחשוף, חשוב שהילדים יידעו שהיכולת של ההורים לקניות, אינה אין-סופית, ההורים חיים לפי תקציב.
ספרו לילדים על המצב הכלכלי שלכם, שתפו אותם בקשיי ההתמודדות עם יוקר המחיה, וקבלו איתם החלטות כלכליות, כמו למשל בניית רשימת הקניות השבועית בסופר במסגרת תקציב מוגבל. השתמשו בסימני שאלה במקום בסימני קריאה מתוך מקום של שיתוף.

חשוב מאוד להיות ברורים בכך שההוצאות הבסיסיות ביותר הן על דברים שצריך. דברים שרוצים — רוכשים רק אם יש את האמצעים לכך, ולא באשראי. לכן תמיד יש צורך לתעדף רכישות, מומלץ לא להשתמש במילים: ”אין לי” אלא: 'יש לי- אך צריך לבחור' ולהתמקד בהוצאות הקיימות בסדרי עדיפויות.

ניתן לבדוק איתם באיזה סעיפים ניתן להתייעל ע”מ לעמוד בהוצאות אלו.

לדוגמא: האם הוצאת ‘שיעורים פרטיים’ רלוונטית בחודשי הקיץ ?

האם ניתן לצמצם בסעיף החוגים ?

אולי נעשה הפסקה קלה בסעיף ה’ביגוד’ ?

כיצד ניתן לעדכן את חבילת התקשורת ?

תוסיפו סימן שאלה לכל סכום, במקום סימני הקריאה, זה סוד נוסף להקניית חינוך פיננסי בכלכלת המשפחה.

מושגים בנקאיים

בסוף גיל התיכון מגיע השלב שבו כדאי לפתוח חשבון בנק לילדינו ולדבר איתם לעומק על מושגים בנקאיים: החל מאיך בוחרים בנק ,  על מה מסתכלים, המשך בחשיבות קריאת האותיות הקטנות במסמכים שעליהם חותמים, וכלה בעלות האמיתית של כסף שנלקח כהלוואה., מדוע כניסה להלוואות היא מדרון מסוכן ודאו שהם יודעים מונחים בנקאיים בסיסיים (עו"ש, משכנתא, ריבית פריים, מינוס), מבינים את החיבות של חיסכון, אפיקי השקעה, דברו על חשיבות המעקב אחרי הפעולות בחשבון ובאפליקציה.

ונעבור לפרסומות

ילדינו חשופים יותר לפרסומות המופנים אליהם בכלי התקשורת, וחשופים למניפולציות ציניות של מפרסמים המנצלים את תמימותם.  הם משוכנעים שרק אם יהיה להם את החטיף הזה/השתייה הזו/ החולצה הם יהיו אנרגטיים יותר, מאושרים ומקובלים הרבה יותר בחברה.

נצלו את החשיפה ללמידה, כיצד מפעילים שיקול דעת, למדו את הילדים על קנייה נכונה ובטוחה ברשת, מתי ולמי לתת פרטי תשלום, ובעיקר למי לא. התנהלות חכמה ברשת חוסכת הרבה, כמה חוקים פשוטים עשויים להיות ההבדל בין הוצאה מדודה לאיבוד שליטה.

למדו אותם שאין צורך לקנות ולמלא את הבית בשטויות, אפילו אם מחירן נמוך. הרבה קניות לא נחוצות באות על חשבון קנייה נחוצה. ניתן ללמד אותם את השיטה הבאה: שימו ב"סל הקניות" של האתר את הפריטים שאתם רוצים – וצאו מהאתר. לאחר שלושה ימים חזרו אל סל הקניות ודרגו כל מוצר ששמתם בו מ-1 עד 10 לפי מידת נחיצותו. אל תרכשו שום מוצר שלא קיבל ציון 9 לפחות, ורכשו את המוצרים רק אם יש לכם כסף פנוי.

Call Now Button דילוג לתוכן