מהאטה להאצה כלכלית: איך לייצר מנועי צמיחה בתקופה של האטה?

מצב בטחוני, מיתון או פשוט ירידה בפעילות לאורך תקופות החגים: איך הופכים את ההאטה העסקית למקפצה, באמצעות פיתוח מנועי צמיחה חדשים?

כמה שלא נכין את עצמנו, כמה שלא ננסה להגיד שבעסק יש כל הזמן עליות ומורדות,

קשה להתמודד עם ההאטה בפעילות העסקית כשהיא לפתע מכה: גם ברמה הכלכלית וגם ברמה המנטאלית. לפעמים ההאטה מגיעה בתקופת החגים, לעיתים בשל המצב הביטחוני, לפעמים בחודשי הקיץ ולפעמים בעקבות מיתון במשק. מה שבטוח הוא שבתקופות אלה יש לנו נטייה להוריד את הראש, להיכנס ללחץ ולראות בחוסר אונים איך טור ההכנסות מתחיל בצניחה חופשית.

עד כאן החדשות הפחות טובות. החדשות הטובות באמת הן שדווקא בתקופות של האטה כלכלית, מתפנה לנו זמן לייצר מנועי צמיחה שיגרמו לעסק לשגשג בתקופת ההאטה – והרבה אחריה. איך עושים את זה?

מהאטה להאצה כלכלית: הסיפור של מדריך התיירים

תכירו את אלעד: מדריך תיירים במשך 28 שנים. יש לו הרבה מאוד לקוחות מרוצים והוא מכיר את הארץ לאורכה ולרוחבה. אבל אלי הגיע אלעד, מדריך תיירים מנוסה, עם הראש באדמה.

"אני שולט ב-4 שפות ברמת שפת אם, מכיר את ההיסטוריה של כל אתר ומרשים את התיירים בציטוטים מדויקים מהברית החדשה. אני יוצר קשרים אנושיים עם התיירים ומקבל חוות דעת מצוינות, הכול היה טוב ויפה… אבל לפני שנתיים התיירות קיבלה מכה חזקה בעקבות מלחמת צוק איתן ומאז היא מתקשה להתאושש, ואני ביחד אתה.

כמעט 30 שנה אני נמצא בתוך העסק הזה – ומעולם. מעולם! המצב לא היה כל-כך גרוע"…

בזמן שאלעד מדבר, אני התכווצתי בתוך הכיסא. היה קשה לשמוע איך איש מקצוע כל כך מנוסה ומוערך נכנס לכזה סחרור ומתקשה לצאת ממנו. האמת? הוא נגע בבטן הרכה של כולנו. אבל באותה נשימה הייתי גם מעודדת, כי ידעתי שבאמצעות עבודה נכונה נוכל לייצר עבורו מנועי צמיחה ולהחזיר אותו לדרך המלך. בדרך הזו אני רוצה לשתף אתכם.

איך מייצרים מנועי צמיחה?

העיקרון הוא פשוט: לפתח מוצרים ושירותים חדשים באמצעות מתן מענה למספר שאלות מפתח:

המודל לפיתוח מנועי צמיחה בעסק

1. מהן החוזקות שלכם? אלה יכולים להיות כישורים שצברתם לאורך השנים או חוזקות אישיות (למשל יצירתיות, דיוק, יחסים בינאישיים). על בסיס החוזקות האלה ניתן לפתח מוצרים או שירותים חדשים. כך למשל מדריך התיירים שלנו שולט היטב בצרפתית וספרדית. לכן החלטנו שהוא יתמקד בליווי תיירים צעירים מצרפת וספרד – שיכולים ליהנות מליווי מדריך תיירים שמדבר את שפתם.

2. מהן החולשות של העסק? מה ניתן לשפר? התשובות הטובות ביותר לשאלה זו יגיעו מהלקוחות שלכם. ולכן אפשר לבקש מהם משוב ולשאול אותם מה היינו יכולים להוסיף לשירות כדי לעשות להם WOW גדול יותר? תשובה אפשרית של תיירים יכולה להיות פתרון הכולל הדרכת תיירים, כלי תחבורה ופתרונות לינה במקום אחד. והתשובה הזו יכולה להוביל לפיתוח שירותים נוספים.

3. איזה קהלים יכולים להתעניין בשירות שלכם? עד מלחמת צוק איתן, אלעד הדריך בעיקר קבוצות גדולות של תיירים. בעקבות המיפוי שביצענו, הוא החליט לפנות לקהלים נוספים: משפחות וקבוצות קטנות, תיירים מצרפת וספרד ומדריכי תיירים לעתיד. אפשרות נוספת היא להרחיב את הפעילות למדינות נוספות בעולם, ובכך לפנות לתיירים הרוצים לבקר ביעדים נוספים מלבד ישראל.

4. איזה מגמות משפיעות על הסביבה העסקית שלכם? אם אנחנו מצויים בעיצומה של האטה כלכלית שבה אנשים מחפשים אפיקי פרנסה נוספים, אפשר לפתח תכנית הכשרה למדריכי תיירים שתסייע לאותם אנשים לרכוש מקצוע חדש. המצב הביטחוני מצמצם את כמות הקבוצות המאורגנות? מדריך התיירים שלנו פיתח טיולי בוטיק – טיולים משפחתיים ומצומצמים בג'יפ הפרטי שלו, תוך ביצוע שינויים נדרשים במסלולים, תמחור שונה ופנייה לקהל יעד שונה.

מהי ההיתכנות כלכלית? אחרי שחשבתם על רעיונות לשירותים ומוצרים חדשים, הגיע הזמן לבחון את מידת הכדאיות הכלכלית שלהם. ניתן לעשות את זה באמצעות מיפוי התחרות ומחירי השוק לשירותים אלה, ביחס לעלויות והמשאבים הדרושים כדי לספק אותם.

בעקבות יצירת מנועי הצמיחה לעסק שלו אלעד קיבל אנרגיות חדשות, בדרך לכבוש מחדש את העולם… מחזיקה לו (ולכל אחד מאתנו) אצבעות, בדרך לצמיחה הכלכלית המיוחלת.


הכותבת הינה יועצת כלכלית בכירה.

מומחית בתכנון, אימון וייעוץ כלכלי למשפחות ועסקים, מרצה ומנחה סדנאות.

בעלת M.B.A בכלכלה וייעוץ. 

מנכ"ל הרבה יותר מפלוס

sarit@talplus.co.il

050-8800530

Call Now Button דילוג לתוכן