מעות חנוכה או שטרות חנוכה – חינוך פיננסי מיטבי

לפני שאתם רצים למשוך כסף, עצרו לחשב מסלול חדש, בחנוכה הזה אתם יכולים להתחיל את השינוי במשפחה שלכם! לשנות את הרגלי הצריכה, לסגל כלכלת משפחה מיטבית, וליהנות מחיים כלכליים בריאים ורגועים יותר ולא זורקים אתכם למינוס כל פעם שמגיע חג.

"אתה לא תחליט עלי":

רונית ואילן, הורים לנעה בת ה- 12, עידן בן ה-8 ואלה בת ה- 4, בני הזוג הגיעו לקבל כלים לחינוך פיננסי איכותי, "אני לא הייתי מעז לדבר עם אבי, כמו שילדיי מדברים אליי", הסביר אילן, התערערות הסמכות ההורית, גורמת למילה שלנו, לאבד מערכה.

אנו מתמודדים עם דרישות כלכליות, התנהגות מחאתית והתפרעות.

הורי, לא הוציאו עליי, כל כך הרבה כסף, מוסיפה רונית, אנחנו רוצים עבור ילדינו את הטוב ביותר, והדרישות רק עולות וגדלות..

מה בעצם קורה פה ?

נעה, עידן ואלה, כמו ילדים רבים במדינת ישראל, רואים את התנהגות הוריהם, ומחקים אותה, לכן כשההורים צורכים יותר, הילדים לומדים שכך נכון לנהוג בצריכה ודורשים גם הם לבזבז עוד כמה שקלים יותר. ההורים רוצים לתת את הטוב ביותר לילדיהם ולעיתים, מוציאים כספים על צריכת מוצרים ושירותים לא חיוניים, מושג חדש שהשתרש: "פינוקים הכרחיים" מבצעים קנייה ספונטנית וצריכת מוצרים שאין לנו בהם צורך, וזאת, עוד לפני ששוחחנו על מותגים. ילדינו, בדיוק כמונו, הם קורבנות של מותגים, שכבר אינו מנת חלקם רק של גיל העשרה, כבר בגיל היסודי, ועוד לפני, הילדים מדקלמים ומכירים היטב את המותגים האופנתיים !

יוצאים לפרסומות !

המפרסמים, רואים בילדים קהל יעד נוח, הם מבינים שהסמכות ההורית התערערה, עשרות אחוזים מהפרסומות, מיועדים לילדים ולנוער, חלקן אף פונות לילדים צעירים במיוחד, הרבה יותר קל לשכנע ילדים באמצעות פרסומות, ולילדים השפעה הולכת וגדלה על ההחלטות של רכישת המוצרים.

שיטה נוספת שפותחה בעשור האחרון, היצרנים מייצרים ומוכרים מוצרים ייעודיים לילדים ולנוער. מוצרים אלה, אינם בהכרח שונים מהמקור המיועד להוריהם, לעיתים האריזה בלבד משתנית, ותכופות גם המחיר מתייקר, על מוצר ייעודי ניתן לגבות סכום גבוה יותר, בזכות הייחודיות, הפרסום הנכון שפונה לשוק המוכן לשלם סכום גבוה הרבה יותר.

מוצר ייחודי, חוויה מסקרנת ומארז ייחודי, גורם לכלכלת משפחה, ולהתנהלות הכלכלית של המשפחה, להיות מורכב ומאתגר יותר.

הביצה, או התרנגולת ?

"אנחנו עובדים הרבה יותר שעות, כדי שנוכל לרכוש את מה שאנחנו צריכים, ויש לנו פחות זמן לבלות עם הילדים" אומרת רונית.

"נכון שיש רגשות אשם, לכן מפצים את הילדים יותר, נעה מקבלת ג'ינס נוסף, ואת המגפיים שראתה אצל חברתה, עידן קיבל מחשב חדש, ומנוי לספריית משחקים ועם אלה, אני יוצאת לקניון פעם בשבוע, וממש נהנות להסתובב בחנות האקססוריז ולקנח בשרשרת, את טבעת מדליקה.. "

הילדים קולטים את רגשי האשמה, ומשתמשים במניפולציות רגשיות, כדי לקבל מוצרים ושירותים נוספים, שעליהם אנו עובדים קשה יותר, מוסיף אילן, אז מה בא קודם ? הביצה ? או התרנגולת ?

אבל ככה זה אצל כולם, אין מה לעשות !

נראה שהתופעה דורשת שינוי חברתי רחב והיקפי, על מנת שנראה תוצאות, ואולי, אין מה לעשות ? קבלו את חמשת הגדולים :

1. דוגמה אישית – אל תצרכו מוצרים ושירותים שאינם נדרשים בנוכחות הילדים. ילדיכם לומדים את הרגלי הצריכה שלהם מכם, כאשר אתם צורכים פחות, גם הם למדים לנהוג כך.

2. תשומת לב איכותית יותר לילדיכם – נסו לצמצם את שעות העבודה שלכם, אל תתפתו לעבוד יותר בשביל עוד קצת כסף, נצלו כל רגע שיש לכם, עם ילדיכם, ונסו לא למלא חלל רגשי עם חומר, צעד זה מועד מראש לכישלון, ילדיכם זקוקים לכם בבית.

3. חינוך פיננסי – ילדים/נערים, שילמדו מושגים פיננסיים בסיסיים, יידעו להתנהל טוב יותר ויטיבו להתכונן לבגרותם, הכרת מושגי יסוד כלכליים, יעזרו לכם ולילדיכם ולעשות סדר בכלכלת המשפחה. הגדרת תקציב קבוע, וקבלת החלטות של בחירה (או אייפון, או 4 ג'ינסים ממותגים) זו דרך אפקטיבית ללמד את כל המשפחה, תכנון ואחריות פיננסית.

4. לקנות חכם – הפער בין רכישת מותג בחנות גדולה ובין רכישתו באינטרנט, מגיע לעשרות אחוזים, אין צורך להעמיס עשרות מוצרים, ולבצע חשיבה נוספת, ולעיתים לקחת זמן נוסף לקבלת ההחלטה, נסו להיגמל מרכישות ספונטניות !

5. כשאת אומרת 'לא', למה את מתכוונת ? אחריות ההורים וסמכותם, היא לא רק לספק לילדיכם סביבה מגינה ומחבקת, אלא גם כלים להתמודד עם הקושי שהם יפגשו בעולם הבוגרים, בבוא העת. לכן, גם כאשר האכזבה בעיניים, היא קשה מנשא, והילדים מביטים בנו, במבט הכי מתוק בעולם, האחריות שלנו לחינוך פיננסי ולכלכלת משפחה מקדמת, היא לומר, לעיתים : לא !

השמן שהספיק לשמונה ימים !

והכסף שעשוי להספיק להרבה יותר, לאחר ערכת כללים שמסרתי לרונית ואילן, הזכרתי להם, שלפני שהם מעניקים דמי חנוכה בשטרות, חשוב לדעת: החיסכון האמיתי, הוא לא רק בחנוכה. התנהלות נבונה, מצמצמת את ההוצאות הכספיות של משפחתכם, במהלך השנה כולה ! למדו את ילדיכם את הבסיס להתנהלות נכונה

בעתיד ובהווה, ויגדלו למבוגרים אחראיים, אשר מנהלים את כלכלת המשפחה בצמיחה ובשיפור מתמיד !


מעוניינים בפגישה משפחתית לחינוך פיננסי?

שרית טל מאמנת ויועצת כלכלית בכירה.

מומחית בתכנון, אימון וייעוץ כלכלי למשפחות ועסקים, מרצה ומנחה סדנאות.

בעלת M.B.A בכלכלה וייעוץ. מנכ"ל הרבה יותר מפלוס

sarit@talplus.co.il

050-8800530

Call Now Button דילוג לתוכן