תכנון מסלול מחדש – תכנון כלכלי למשפחה

 

תתארו לכם שאתם נוסעים בכביש תקין, במהירות סבירה, ולפתע ילד קופץ לכביש, ממש צמוד לגלגלי הרכב. אתם לוחצים ברקס בחוזקה. מה הסיכוי, לדעתכם, שהילד ייצא ללא פגע ? האם הלב שלכם דופק מהר יותר ?..

וכעת, תתארו שאתם נוסעים באותו כביש, באותה מהירות, ולמרגלות הכביש, כ 700-800 מטר מכם, אתם רואים את אותו ילד קופץ לכביש. האם הסיכוי גבוה יותר שהילד ייצא ללא פגע ושהלב שלכם יחזור לקצב הרגיל ?

השינוי היחיד בין שני התיאורים, הוא היכולת שלכם כנהגים לתכנן. לראות שמשהו עומד לקרות ולתכנן את צעדיכם. כמו בכביש, גם בתחום הכלכלי בביתכם, אנו נערכים טוב יותר, בעלויות טובות יותר ובהצלחה מרשימה יותר, כאשר אנו מתכננים.

אי אפשר לנחש מה יביא העתיד. אך קיים מספר מוגבל של אפשרויות או נסיבות שיש להם את הפוטנציאל להתרחש במשפחה שלכם בהיבט הכלכלי, לכן ניתן להתכונן לרוב התרחישים ולהגיע מוכנים הרבה יותר גם לאלו שלא תכננו !

אם נסתכל על מה שאנחנו כן יודעים על השינויים המשפחתיים, התעסוקתיים, הכספיים והסביבתיים, יש כמה תרחישים שכדאי לכם לאמץ אם אתם רוצים להיערך באופן המתאים לכם ביותר!


בכתבה הזו אציג חמש אסטרטגיות שכדאי לשקול לאמץ כבר היום כדי שהמשפחה שלכם תהיה מוכנה לקראת המחר.

1. ניהול סיכונים

לעיתים אחד (או יותר) מבני הזוג, עובדים במשרות בעלות סיכון גבוה יותר: עצמאיים, הייטק, עבודה ארעית, האטה מתוכננת בתחום או תרבות ארגונית המעודדת שינויים תכופים.

ככל שנדע לבנות סימולציות של ניהול סיכונים ולהיערך לתרחיש בו אחד (או יותר) מבני הזוג, יאבד נתח מהכנסתו, כך נתמודד טוב יותר, במידה וניאלץ להתמודד עם תרחיש זה, ללא הכנה מוקדמת. מדובר בצעד חשוב להבטחת העתיד הפיננסי המשפחתי שלכם.

במידה ותרחיש זה לא יגיע ? כולנו יודעים להתמודד עם סכומי כסף נוספים.

2. הרחבת משפחה

אירוע של הרחבת המשפחה, הוא לרוב אירוע משמח במיוחד, המשפיע על כל תחומי החיים. גם הכלכליים. כאשר אתם מתכננים הרחבת משפחה ונערכים לעלויות צפויות לאורך זמן, משלבים עלויות חד פעמיות ועלויות מתמשכות, נערכים להשפעה הכלכלית של הארכת חופשת לידה, אתם מאפשרים לעצמכם התמודדות טובה יותר עם תהליך הרחבת המשפחה, כלכלית והתנהגותית, בדיוק כמו שאנו נוהגים בכביש.

3. אירועים משפחתיים

רוב המשפחות מופתעות, כשבנם מגיע לגיל 11.5, שאוטוטו חוגגים בר מצווה, או שביתם מעדכנת שהיא מתחתנת, גם כאשר מזמן עברה לגור עם החבר וחצתה את גיל 28.

ניתן לתכנן אירועים משפחתיים, זמן ממושך לפני המועד הצפוי. עשו רשימה של האירועים המשפחתיים הצפויים, שנת הצפי ועלות ההשקעה המשוערת.

שיבוץ תכנון האירועים העתידיים, כבר בהווה, יבטיח לנו היערכות אופטימאלית ומותאמת לתקציב שלנו.

4. הכינו את עצמכם לכוח עבודה מבוגר העשור הנוכחי עובר מהפך רציני מבחינה דמוגרפית. למעשה, על פי ה־CDC, עד שנת 2020 אחד מכל ארבעה עובדים יעבור את גיל 55.

כאשר אנחנו מתוכננים לפרוש לפנסיה, וייתכן ואף נפרוש לפני הזמן אליו כיוונו, השכר שלנו יישחק וההוצאות יגדלו משמעותית. ניאלץ להחליט האם לצמצם משמעותית את רמת חיינו, או להיאלץ להמשיך לעבוד, גם בעבודות שאינן משאות נפשנו.

ברור שהיערכות מוקדמת ככל האפשר היא דרך העתיד, לרוב אנו מתמודדים עם קשיי ההווה, ו'מטאטאים את העתיד תחת השטיח', התמודדות עם העתיד ובניית תרחישים, יכינו אותנו לעתיד בטוח ואיכותי יותר. עכשיו זה הזמן להתחיל לזהות את הציפיות הכלכליות שלנו מהעשור הבא, להשקיע חשיבה תכנון ולהיות מוכנים ככל האפשר כשיגיע הזמן לכך.

5. אמצו אסטרטגיית תכנון כחינוך פיננסי

אחד מהחששות הכבדים המלווים הורים, שילדיהם אינו ערוך למציאות הכלכלית המתוכננת. והם צודקים. ברוב בתי הספר אין חינוך פיננסי, ילדינו גדלים תוך חשיבה לטווח קצר ואינו ערוך למציאות הכלכלית הצפויה.

פעלו בחינוך פיננסי, ולא רק 'לדבר את זה' , תהיו מודל לחיקוי ולמדו את ילדיכם לתכנן פיננסית את החלומות שלו. ניתן גם עם איש מקצוע שיעשיר את היידע וההתמודדות עם קשיים והתלבטויות.

הילד/נער, כנהג עתידי, רואה את 'הילד הקופץ לכביש', אף במרחק רב יותר, ועשוי להתמודד עם השינויים בעוצמה ובהצלחה רבה יותר, עידוד ההורים לתכנון ולהיערכות, יאפשר ערך מוסף גם מול בני דורם וגם בקבלת החלטות טובה יותר !

אף אחד לא יכול לחזות מה בדיוק צופה לו העתיד מבחינה כלכלית, יחד עם זאת, תכנון והיערכות הסימולציות האפשריות, יאפשרו לכם להכין את המשפחה שלנו לקראת האפשרויות שאולי יהפכו בעתיד למציאות.


שרית טל מאמנת ויועצת כלכלית בכירה.

מומחית בתכנון, אימון וייעוץ כלכלי למשפחות ועסקים, מרצה ומנחה סדנאות.

בעלת M.B.A בכלכלה וייעוץ. 

מנכ"ל הרבה יותר מפלוס

sarit@talplus.co.il

050-8800530

Call Now Button דילוג לתוכן